3D rendering

3D rendering är en av de sista faserna i skapandet av en 3D-visualiseing. Det är i renderingen som bilden beräknas och får liv. En förenkling av processen är att en 3D scen inte har något ljus eller material medan vi arbetar på dem. Vi anger information kring hur ljuset och materialen ska bete sig men ingenting syns eller beräknas förutom platta enfärgade former. När vi renderar så börjar våra datorer att göra miljontals beräkningar på alla ljusstrålar i omgivningen och hur dem studsar mot de olika materialen, slutligen in i vår digitala kamera. Det går att likna vid det som händer i en fysisk kamera när man trycker på slutarknappen och ljuset lyser in och fastnar på kamerans film.

Processen kan ta väldigt olika lång tid beroende på bildens innehåll och storlek i pixlar. Trots att vi använder flera kraftiga datorer sammankopplade så kan processen för bara en bild i vissa fall ta över 6 timmar att ta ut. Det är därför det är viktigt för vår arbetsprocess och prissättning att göra så många ändringar som möjligt i få omgångar. Även en liten ändring som kan ta 5 minuter att utföra i 3D programmen, sedan tar timmar att rendera ut för att kunna visa för er.

Efter detta sker ett gediget efterbehandlingsarbete för att ytterligare förbättra kvalitén på bilden, som sedan levereras till dig.

På Studio3D jobbar vi främst med renderingsmotorn Corona för 3Ds Max, som snabbt tog 3D-världen med storm när den lanserades. Det finns dock inga problem för oss och vi har stor erfarenhet av att ta över scener och produktioner från andra motorer.