Hur skapar man renderingar?

3D visualiseringar och 3D grafik finns överallt i olika former. Oavsett om du strosar genom staden och ser en reklam på en busshållplats, sitter hemma och tittar på en TV-serie eller spelar ett mobilspel, interagerar du med stor sannolikhet med något som skapats med hjälp av 3D-verktyg. På Studio3D fokuserar vi främst på produktion av stillbilder och interaktiva webblösningar såsom 3D viewers, konfiguratorer, och digitala showroom men vi är inte heller främmande för videoproduktion och andra lösningar. Vi tänkte förenklat gå igenom flödet av en 3D produktion, och är du intresserad kommer du att kunna gå in och läsa mer om ett specifika steg i processen.

Modellering

Grundläggande 3D-arbete innebär skapandet av geometriska former genom modellering. Liksom drejning av lera handlar modellering om att böja, lägga till och ta bort tills önskad form uppnås. Vi använder verktyg som 3Ds Max för att hantera de komplexa geometriska strukturerna. Vi planerar ett kommande inlägg som mer i detalj förklarar vad en modell består av. Men något vi tänkte snabbt nämna redan nu är att det åtminstone i grova drag finns två olika typer av modeller, Polygon-baserad och NURBS-baserad.

Den förstnämnda används ofta inom visualisering och spel, medan den senare används för ritningar och produktion av fysiska objekt, det kan vara allt ifrån arkitekter till möbelproducenter. Vi kommer inte att gå igenom skillnaderna i detalj i detta inlägg, men det är viktigt att veta att det finns en fundamental skillnad mellan hur dessa format är skapade. Det är inte alltid möjligt att konvertera mellan dessa utan att kvaliteten på modellen kraftigt försämras. Därför behövs ofta erfarna 3D artister för att konvertera mellan dessa format och sedan manuellt korrigera delar av modellen som kanske inte lyckas konverteras utan skador till utseende, form eller funktion.

När vi har skapat en modell, alltså formen, för den produkt vi vill visa, så kan vi gå vidare till nästa steg. I de fall där vi gör stora miljöer så är konceptet exakt detsamma men det behövs då skapas fler modeller för saker så som väggar, tak, mattor, möbler, sängar, etc. tills vi har skapat formerna av allt som ska synas.

Materialsättning

Ett objekt är ju inte bara en form, det är även skapat av något. Detta något kan vara glas, en metall, målat trä, eller en kombination av många olika material. Vi behöver oftast inte tänka på vad som finns innanför modellen utan skapar endast ett lager av material runt modellens yta. Precis som när drejaren i vår tidigare liknelse målar sin kruka i en viss färg. Skillnaden är då att vi måste ta ställning till en stor mängd parametrar för att återskapa ett specifikt material. Vi kontrollerar bland annat enklare saker såsom färg, reflektivitet, ojämnhet, samt mer avancerade inställningar såsom hur materialet bryter ljus, om det ska vara smutsigt på vissa ställen, och fler smådetaljer för att få till den sista och övertygande touchen. I de fall där vi levererar interaktiva modeller och 3D viewers så slutar produktionen i princip här, då allt ljus och rendering sköts av våra webbaserade verktyg.

Ljussättning

Vi behöver även skapa ljus i vår miljö, det kan vara allt ifrån enklare simuleringar av solljus utomhus till mer avancerade uppsättningar av studiolampor för att detaljerat ljussätta en produkt. Först och främst är vårt jobb att återskapa riktiga förhållanden som hur solen kastar sitt ljus, och vi bygger digitala versioner av riktiga studiolampor, softboxes och andra verktyg som fotografer använder sig av för att vi ska kunna ljussätta det på ett realistiskt sätt. Hur ljus påverkar material är väldigt viktigt, och vi kan ofta behöva gå fram och tillbaka mellan att arbeta på både material och ljus för att hitta en slutprodukt där allt lirar. Detta steg finns kanske inte i samma utsträckning med i vår liknelse med drejaren, men precis som om de ska sälja sina produkter på webben och ta en bild av dem, så måste de skapa en fin studio att placera vasen i för att kunna knäppa säljande bilder på den.

Rendering

Vårt sista steg medan vi fortfarande arbetar i våra 3D verktyg är renderingen. Rendering är processen då våra datorer sammanställer allt vi har skapat till en bild, de former, material och ljus vi har skapat beräknas enligt fysikens alla lagar, och ut kommer till slut en fotorealistisk rendering, om vi har gjort allt rätt. Det datorerna gör är att leka fysiker, och skickar ut ljuspartiklar från våra ljuskällor som studsar mot alla former och material vi har skapat, och slutligen in i den digitala kamera vi har placerat ut. Detta gör att vi kan vara säkra på att vi får fysiskt korrekta reflektioner och skuggor baserat på de förhållanden vi har satt upp. Vi kan lite återigen likna detta med när drejaren bränner sin kruka, och allt hårt arbete som har gått in i produktionen till slut blir en färdig produkt. En drejare låter sin kruka stå flera timmar i en ugn, och vi låter våra datorer arbeta intensivt, ofta också i timmar, för att beräkna bildens slutgiltiga utseende. Tiden det tar att rendera en bild kan variera kraftigt beroende på vad som ska synas i bilden, hur avancerade materialen och modellerna är, hur avancerad ljussättning vi har tagit fram, och hur stor bilden ska vara. Vi prissätter och föreslår alltid en upplösning av A4 i 300DPI, vilket motsvarar ungefär 8,7 miljoner pixlar, detta kan justeras helt och hållet utifrån våra kunders behov, men högre upplösningar leder till “längre tid i ugnen” och blir mer kostsamt. Det är lite orättvist att säga att rendering är vårt sista steg, då även detta kontinuerligt pågår under produktionen, utan rendering kan vi inte se varken ljus eller material i 3D. Mellan varje liten ändring vi gör så tar vi snabba små renderingar för att bekräfta att våra ändringar ger den effekt vi är ute efter. Dessa små snabba renderingar är ofta väldigt specifika och inte av intresse för våra kunder, men hjälper oss internt att få feedback på det vi gör och säkerställer att utseendet på den slutgiltiga renderingen inte blir en överraskning för oss.

Efterbehandling

Efter rendering så sitter vi med en färdig bild i handen (eller snarare i en fil på datorn), men det är oftast inte där produktionen är helt klar. Vi bearbetar nästan alla utkast och bilder i olika stor utsträckning i Photoshop, precis som fotografer gör med sina bilder. Här kan vi göra allt från att justera små ev. missar vi har gjort i 3D, finjustera färger och ljusförhållanden i miljöer, dämpa eller förtydliga reflektioner i glas och speglar, med mera. När renderingen till slut har genomgått retusch, är den äntligen färdig att levereras till kund.

Vår 3D-produktion kombinerar konstnärlighet med teknisk expertis för att skapa imponerande och realistiska visuella upplevelser. Hör gärna av dig om du vill veta mer om något specifikt steg i processen eller vill anlita oss för en produktion!